Recuperarea datelor în caz de dezastru: Cloud Disaster Recovery

Recuperarea datelor în caz de dezastru: Cloud Disaster Recovery

În lumea de azi în care evenimentele se succed cu repeziciune, instabilitatea politică este accentuată, iar schimbările climatice conduc din ce în ce mai des la fenomene extreme, amenințarea unui dezastru (o catastrofă naturală, un război, un atac cibernetic, o pană de curent, etc.) poate deveni o realitate dureroasă în viața oricărei companii.

Pierderea accesului la sisteme și informații critice, o întârziere în a răspunde solicitărilor clienților pot influența negativ productivitatea, veniturile și reputația unei afaceri.

Pentru a diminua consecințele unui dezastru și a relua operațiunile rapid în business-ul tău, este esențial să evaluezi infrastructura IT și să înțelegi măsurile de securitate pe care le poți implementa sigur și rapid.

 

Pornește de la a avea un Disaster Recovery și un Business Continuity Plan

Disaster Recovery (recuperarea în caz de dezastru)

reprezintă procesul de anticipare și planificare pentru restabilirea accesului și funcționalității infrastructurii IT după un dezastru care poate afecta o companie. Dezastrele pot lua diverse forme: catastrofe naturale (cutremure, inundații), defecțiunea unui echipament sau a întregii infrastructuri erori umane (ștergerea accidentală a datelor, pierderea echipamentului), evenimente geopolitice, atacuri cibernetice.

Business continuity plan (planul de continuitate a afacerii)

presupune să ai o abordare proactivă, cu scopul de a minimiza riscurile și de a-ți menține afacerea operativă chiar și în cazul unui eveniment dramatic. Într-un astfel de plan te concentrezi în special pe a găsi căile prin care angajații își pot continua munca în situații critice. Acoperă toate aspectele unei afaceri: business processes (funcționarea afacerii în lipsa unui echipament esențial sau a posibilității de aprovizionare), resursa umană, parteneri de afaceri și furnizori. Scopul final este de a menține viabilitatea financiară, poziția pe piață, reputația și clienții chiar și în timpul unei situații de criză.

Recuperarea în caz de dezastru este o subcategorie a Business continuity, axată pe sistemele IT necesare pentru asigurarea continuității afacerii.

Solutia de recuperare în caz de dezastru este mult mai mult decât o simplă soluție de backup a datelor. Recuperarea conținutului digital pierdut din diferite cauze (eroare umană, malware, defecțiune tehnică etc) necesită de regulă ajutorul unui specialist și este un proces care durează, datele recuperate trebuie verificate pentru a ne asigura că pot înlocui setul de date primar. De asemenea, în cazul afectării iremediabile a site-ului primar nu există o infrastructură disponibilă imediat în alt site pentru a restabili rapid serviciile. Astfel, parametrii „Recovery Point Objective”, dar mai ales „Recovery Time Objective” nu ating valori satisfăcătoare. O soluție de Disaster Recovery la cheie rezolvă toate aceste probleme și permite reducerea drastică a RPO și RTO, serviciile fiind rapid repornite pe infrastructura existentă in site-ul secundar, cel de Disaster Recovery.

Citește și: 5 motive pentru care companiile au nevoie de soluții de Disaster Recovery

 

Definește un plan clar și complet de recuperare în caz de dezastru

Un plan de recuperare în caz de dezastru (Disaster Recovery Plan) este un document care conține instrucțiuni detaliate despre cum să răspundă organizația la incidente neplanificate. Conține strategii care să minimizeze efectele unui dezastru, astfel încât activitatea să poată continua sau să fie reluate cât mai rapid operațiunile cheie.

Orice întrerupere a activității poate conduce la pierdere de venituri, clienți nemulțumiți și afectarea imaginii brandului. Cu cât timpul de recuperare este mai lung cu atât impactul negativ este mai mare, de aceea un plan de recuperare în caz de dezastru trebuie să permită reluarea rapidă a activității indiferent de sursa întreruperii, fie că este vorba de un dezastru major sau de o simplă pană de curent.

 

Ce trebuie să cuprindă un plan de recuperare în caz de dezastru?

  • Analiza – evaluarea amenințărilor potențiale și vulnerabilităților ținând cont de istoricul companiei, industria din care face parte și regiunea geografică, evaluarea impactului asupra infrastructurii IT și a activității. Clasificarea bunurilor în funcție de importanța în activitatea de zi cu zi (pentru a asigura protejarea datelor critice de business). Stabilirea Recovery Time Objective (RTO) - durata maximă de timp de întrerupere a activității pe care o poate suporta o afacere fără a fi grav afectată și Recovery Point Objective (RPO) - cantitatea maxima de pierderi de date pe care si-o poate permite afacerea, repere în funcție de care se stabilește frecvența minimă a backup-ului.
  • Implementarea – pașii și tehnologia ce trebuie utilizate și care cuprinde următoarele etape: pregătire (plan detaliat, roluri, responsabilități), prevenire (măsuri pentru a reduce potențiale amenințări și vulnerabilități, update, training personal), răspuns (măsuri implementate pentru a asigura răspunsul rapid în caz de dezastru), recuperare (măsuri pentru a recupera rapid informațiile critice pentru activitățile curente).

    În cadul unui DR Plan este vital să existe o infrastructură secundară, un site secundar numit și Disaster Recovery site, pregătit să preia operațiunile în cazul unui dezastru. De obicei acest site este construit într-o locație diferită de cel de bază, tocmai pentru a evita să fie expus acelorași riscuri. Dincolo de locație, în cazul unui DR site mai trebuie avute în vedere costurile de dezvoltare, intervalul de timp pentru care poate fi folosit, resursele organizației care ar trebui implicate. De exemplu, site-uri DR găzduite în Cloud sunt tot mai folosite.
  • Testarea și update-ul periodic astfel încât planul să rămână relevant pentru nevoile companiei. Se verifică faptul că procesul definit este funcțional și gata de utilizare în orice moment.

 

Fii cu un pas înainte, optează pentru Cloud Disaster Recovery

În prezent companiile lucrează cu un volum enorm de date care crește exponențial. Pentru a ține pasul cu această cantitate masivă de informații care trebuie înregistrate și stocate de la nivelul unei multitudini de dispozitive, au fost dezvoltate soluții adecvate precum Cloud Disaster Recovery. Acesta permite companiilor să-și externalizeze planul și soluțiile de recuperare în caz de dezastru oferind o metodă simplă și accesibilă, adaptată la nevoile fiecărei organizații, care asigură protejarea resurselor și continuitatea afacerii - Disaster Recovery as a Service (DRaaS), soluție pe care o oferă și GTS cu succes clienților săi.

Strategiile tradiționale de Disaster Recovery presupuneau replicarea datelor într-un centru de date secundar, prezentând o serie de dezavantaje: complexitate ridicată, costuri crescute, adaptabilitate scăzută.

 

Avantajele Cloud Disaster Recovery:

  • Implementarea simplă și eficientă, asigură restaurarea rapidă și ușoară a activităților. Nu necesită o locație (este utilizată infrastructura cloud existentă), nu necesită investiții în hardware și software sau personal suplimentar, se bazează pe expertiza furnizorului de servicii.
  • Flexibil, scalabil - resursele cloud pot fi dimensionate în funcție de necesități.
  • Costuri flexibile, aliniate cu dimensiunile și complexitatea nevoilor companiei.
  • Rapiditate - reduce la minimum întreruperea activității, limitează amploarea întreruperii și daunele, minimizează impactul economic.
  • Siguranță - permite testări frecvente fără a perturba activitatea. Permite testarea RPO și RTO cu acuratețe. Stabilește căi alternative de operare în avans, instruirea personalului cu procedurile de urgență.

În funcție de nevoile business-ului și de resursele disponibile, poți opta și pentru o soluție de tipul DRaaS Any to Any care înseamnă mai multă flexibilitate și costuri predictibile.

Un dezastru poate afecta oricând o afacere. Studiile arată că fără o pregătire corespunzătoare și asigurarea protecției datelor, peste 50% din business-uri nu supraviețuiesc unui incident major.

Într-o lume în care totul se desfășoară din ce în ce mai rapid, într-un flux neîntrerupt 24/7, poți obține un avantaj important în fața competiției sau dimpotrivă poți pierde cota de piață în funcție de cât de rapid afacerea ta își poate reveni după un dezastru și poate restabili serviciile critice. La GTS ai soluții complete de recuperare a datelor în caz de dezastru, gândite de cei mai buni experți, astfel încât să te concentrezi pe a-ți dezvolta business-ul fără stresul pierderii datelor.

Înscrie-te la Newsletter

Salut, cu ce te putem ajuta?
Chat

GTS Customer Support

Salut, cu ce te putem ajuta?